Zo leer je luisteren naar een idee (in plaats van de persoon)

Eigenlijk wilde ik deze blog ergens anders over laten gaan, dan over luisteren. Hoe je tijdens een vergadering succesvol de ander kunt overtuigen. En het internet staat vol met tactieken. Misschien heb je ze wel eens eerder gehoord:

  • Net doen alsof iemand anders jouw idee heeft verzonnen
  • Positieve woorden gebruiken
  • Wat je eigenlijk wilt zeggen inpakken met twee complimenten

Maar als iedereen die trucjes gaat toepassen, wat heb je daar aan als team?

Wint dan het beste idee, of de beste spreker?

En toen kwam ik deze TED-talk tegen.

Niet wie het zegt, maar wat je zegt

Julia Dhar (voormalig wereldkampioen debatteren) vertelt hoe we ideeën en identiteiten vaak met elkaar verwarren. In de politiek werkt het misschien goed om tegenstanders zwart te maken (Kereltje Pechtold, Crooked Hillary), maar je hebt er weinig aan als je de beste oplossing wilt vinden voor je organisatie.

Het gaat er niet om wie het zegt (identiteit), maar om wat je zegt (idee)

Nu zie ik een aantal lezers al met hun ogen rollen: Thanks, captain obvious!

En toch denk ik dat het ook in jouw organisatie fout gaat.

Je neemt (vaak onbewust) sneller iets aan van de directeur,  een ouder iemand, een man, iemand die debattrucjes slim toepast, er goed uitziet, een prettige stem heeft, die je graag mag enz. enz. (doorstrepen wat niet van toepassing is)

Hoe kun je zorgen dat je minder gevoelig wordt voor de identiteit van de spreker? Hoe luister je beter naar de inhoud van het idee?

Zo leer je luisteren naar een idee

Dhars oplossing is even simpel als geniaal: anoniem debatteren.

Daarmee bedoelt ze niet dat je vergaderingen voortaan moet omtoveren tot een gemaskerd bal (al is dat voor een keertje misschien best leuk), maar dat je ideeën anoniem indient.

Kies een bekend en voor jouw organisatie uitdagend probleem. Je moet er echt inhoudelijk en ideologisch over kunnen discussiëren.

Dus niet:

  • Waar gaan we eten met het personeelsuitje?

Maar wel:

  • Hoe helpen we huurders met betalingsproblemen? (woningcoöperatie)
  • Hoe zijn we over twintig jaar nog relevant? (speelgoedwinkel)
  • Hoe gaan we eenzaamheid in de stad tegen? (gemeente)

Iedereen mag zijn of haar oplossing indienen. Dus ook de jongen die normaal alleen de telefoon aanneemt of de dame van de catering.

Vervolgens debatteer je elke vergadering over zo’n idee.

Al neem je er maar 5 of 10 minuutjes de tijd voor.

De voor- en tegenstanders wijs je willekeurig aan. 

En daar zit de crux. In de loop van de vergaderingen ga je je in hele verschillende standpunten verdiepen, je er zelfs mee identificeren.

Zo leer je stap voor stap net iets beter te luisteren naar ideeën van anderen – ook die bloedeigenwijze supercharmante senior manager met de zoetgevooisde stem.

En daar heb je als organisatie wel iets aan.

Teamtraining Effectief Vergaderen

Download onze gratis brochure

Ik wil

Effectief vergaderen

Wij helpen organisaties effectief te vergaderen door vanuit de praktijk te trainen en te coachen. Het gaat niet om de methode, maar wat werkt voor jou en het team. Neem contact met ons op over jouw uitdaging: info@effectiefvergaderen.nl

Vind je dit interessant?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.